ITM 2024 ile “Geleceği Keşfet”

31-10-2024

Dünya tekstil sektörü Haziran ayında İstanbul’da büyük bir fuar organizasyonunda bir araya geldi. 4-8 Haziran tarihleri arasında Tüyap Fuar ve Kongre Merkezi’nde gerçekleştirilen Uluslararası Tekstil Makineleri Fuarı “ITM 2024” küresel çapta yatırımcıları ve profesyonel ziyaretçileri ağırladı. “Geleceği Keşfet” mottosuyla düzenlenen fuarda dijitalleşme, yapay zekâ, otomasyon ve sürdürülebilirlik ön plana çıktı.

Yasemin Bozkurt

Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım A.Ş ve Teknik Fuarcılık A.Ş. ortaklığı, Tekstil Makine ve Aksesuar Sanayicileri Derneği (TEMSAD) işbirliğiyle düzenlenen ITM 2024, binlerce kişiyi ağırladı. Fuarı yüzde 45’i yurt dışından, yüzde 55’i yurt içinden olmak üzere 60 binin üzerinde kişi ziyaret etti. Özgün fikirlerin sunulmasına fırsat veren ve bu fikirleri destekleyen fuarda firmalar, kendilerini güncelleme imkânı buldu.

Bu yıl “Geleceği Keşfet” mottosuyla düzenlenen fuarda üretim verimliliğini artırmak ve maliyetleri düşürmek amacıyla tasarlanan makineler, yapay zekâ ve otomasyon gibi yeni üretim teknikleri profesyonel alıcılara sunuldu. Çevresel değerleri koruyarak üretim yapan makineler ve yine aynı amaçla sürdürebilir malzemelerden üretilmiş ekipmanların bulunduğu stantlar alıcıların gözdesi oldu.

“Verimli bir fuar süreci yaşadık”

İki yılda bir gerçekleştirilen ITM İstanbul Fuarı tekstil makine teknolojileri alanında dünyada sayılı fuarlar arasında gösteriliyor. Konumu itibariyle de yurt dışından potansiyel müşterilerin daha rahat ziyaret edebildiği bir fuar. Yurt içi yatırımcılar da bu fuara büyük önem veriyor. Fuarın ev sahiplerinden TEMSAD’ın Yönetim Kurulu başkanı Adil Nalbant, katılımcıların fuardan memnun ayrıldıklarını söyledi. Nalbant “Katılımcılar verimli bir fuar süreci geçirdi. Dünyada ve ülkemizde yaşanan ekonomik problemler, yatırımların yavaşlaması ve bu yavaşlamaların getirdiği zorluklar çerçevesinde, söz konusu olumsuzlukların fuara yansımaları olabilir mi diye düşünülmüştü. Ancak gördük ki hem yurt içindeki tekstil yatırımcılarımız hem de dünyanın farklı bölgelerinden gelen nitelikli alıcılar, yoğun bir katılımla oldukça verimli bir fuar süreci yaşattılar” dedi.

Çevre dostu makineler

Günlük yaşantımızda yediğimiz sebze ve meyvenin organik olmasına dikkat ettiğimiz kadar kullandığımız tekstil ürünlerinin de çevre dostu ve sağlığımızı etkilemeyecek malzemelerden yapılmış olmasını önemsiyoruz. Tekstil makineleri de bir yandan çevre dostu ürünler üretirken bir yandan da bunu çevreye zarar vermeden yapmaya çalışıyor. 22 Ar- Ge ve dört tasarım merkezine sahip TEMSAD üyesi firmaların sürdürülebilirlik çerçevesinde enerji ve su tüketimini minimize eden, çevre dostu ürünleri de fuarda büyük ilgi gördü. Özellikle boyama, yıkama, kurutma ve apreleme makinelerinin sergilendiği salonlardaki yenilikçi teknolojiler, ziyaretçilerin ilgi odağı oldu. Fuarda Türkiye’de önemli bir boşluğu dolduran, örme makineleri ve makine iğneleri üretimi yapan firmalar da yer aldı.

Yapay zekâ da fuardaki birçok üründe kendini belli etti. Nalbant, fuarın bu anlamda da firmalara büyük katkı sağladığını şu sözlerle vurguladı: “Yapay zekâ destekli kumaş kalite kontrol makineleri geliştiren, tekstil geri dönüşüm makineleri imalatlarıyla ülkemizde ve dünyada büyük ilgi gören ve bu konuda Avrupa’nın önemli markalarıyla işbirliği yapan firmalarımız fuarda ürünlerini sergileme ve yeni müşterilere ulaşma imkanı bulmuşlardır.”

Denim teknolojilerine yoğun ilgi

Covid-19 pandemisinin başladığı 2020 yılından bu yana bir yandan enflasyonun artması, bir yandan savaşlar, bir yandan enerji maliyetleri ve hammadde fiyatlarındaki artış, Türk ve dünya tekstil sektöründe de bir duraksamaya neden oldu. Bu anlamda tekstil teknolojilerinin lider markalarının buluştuğu ITM 2024, dinamik ortamı ve oluşturduğu ticaret hacmiyle, tekstil makineleri sektörüne ve ekonomiye canlılık kazandırdı. Teknik Fuarcılık A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Necip Güney, fuar süresince gerçekleştirilen makine satışları ve yapılan işbirlikleri sayesinde toplamda 1.5 milyar Euro’yu aşan bir iş hacmi oluştuğunu söyledi.

Fuarda, bu yıl ikinci kez açılan Denim Teknolojileri Özel Bölümü de ziyaretçilerin ilgi odağı oldu. 11A Salonu’nda açılan özel bölümde; denim üretiminde kullanılan; yıkama, ağartma, boyama, kesme, desen verme, finisaj, kurutma, ozon gibi makine ve kimyasallar sergilendi. Ziyaretçiler, fuarda sergilenen son teknoloji ürünlerle birlikte denim sektöründeki trendleri yakından takip etme fırsatı buldu.

Katılımcıların ilgisi yoğundu

Tekstil teknolojilerinin lider markaları, geliştirdikleri en yeni teknolojilerin dünya lansmanlarını ITM 2024 Fuarı’nda yaptı. Güney, fuar sırasında ve sonrasında görüştükleri pek çok firma yetkilisinin, fuarın ilk gününden itibaren stantlarının ziyaretçi akınına uğradığını ve makine satışlarına başladıklarını ifade ettiklerini söyledi. Güney, “Örneğin; bir yerli makine üreticisi firmamız, fuarın ikinci gününde altı adet makine satışı gerçekleştirdikleri müjdesini verdi. Fuarımıza katılan firmaların yetkilileri, fuar süresince hem mevcut iş ilişkilerini güçlendirdiklerini hem de yeni iş fırsatları yakaladıklarını anlattı. Fuarın ilk gününden itibaren beklentilerinin çok üzerinde bir satış grafiği yakaladıklarını ve dünyanın dört bir yanından ziyaretçiyi ağırladıklarını dile getiren pek çok firma yetkilisi, ITM 2026 Fuarı’nda stantlarını büyütme talebinde bulundu; fuar süresince kayıt noktalarımıza giderek iki yıl sonrası için katılım başvurusu yaptı” dedi.

Vize anlaşması ziyaretçi profiline yansıdı

Avrupa ile vize sorunu yaşayan ülkelerdeki tekstil üreticileri için ITM 2024 global bir destinasyon, avantajlı bir buluşma noktasıydı. Türkiye ile vize anlaşması olan Hindistan, Pakistan, Vietnam, Özbekistan, Türkmenistan, Endonezya, Bangladeş, Mısır, Cezayir, Tunus, Fas, İran’ın da aralarında bulunduğu çok sayıda ülkeden gelen alıcılar, bu fuarda dokumadan örmeye, elyaftan ipliğe, denimden teknik tekstillere, boyadan baskı ve terbiyeye kadar birçok alanda sektör temsilcisi üreticilerle görüşme imkânı buldu. Dünyanın önemli ticaret merkezlerine üç saatlik uçuş mesafesinde yer alan İstanbul, hem çevre illere; hem de çevre ülkelere hava, deniz ve kara yoluyla ulaşımda kolaylık sağlıyor. Bu açıdan değerlendirildiğinde; Avrupa ülkelerinin yanı sıra Ortadoğu, Kuzey Afrika, Türk Cumhuriyetleri ve Balkan ülkelerindeki yatırımcılar, kısa süreli bir yolculuğun ardından İstanbul’a ulaşıp, ITM 2024’ü ziyaret edebildi.

Fuar, tekstil köprüsü oldu

Tekstil makine ve teknoloji liderlerinin, en önemli buluşma noktalarından biri olan ITM Fuarları, doğu ile batı ülkeleri arasında tekstil köprüsü olma özelliği taşıyor. Organizasyonun coğrafi olarak ülkeleri birbirine bağlayan en yakın nokta olan İstanbul’da gerçekleştirilmesi, ITM 2024’ü gerek katılımcılar gerekse ziyaretçiler için bir cazibe merkezi haline dönüştürdü. Güney, İstanbul’un coğrafi konumu sayesinde ITM 2024’ün küresel işbirlikleri için ideal bir ortam sağladığına dikkat çekerek, “Sri Lanka, Uruguay, Peru, Trinidad ve Tobago, Ruanda, Burkina Faso, Mauritius, Moğolistan, Tuvalu gibi ülkelerden gelen profesyonel ziyaretçi ve yatırımcıların, fuarın küresel çekim gücünü bir kez daha gözler önüne serdiğini söyledi.

Yapay zekâ ve dijital teknolojilere ilgi büyüktü

Birçok Türk firması fuarda ürünlerini sergileme ve anlatma imkânı buldu. Bunlardan biri de Eliar Grup’tu. Firmanın İhracat Satış ve Pazarlama Lideri Ata Turgutalp, “Türkiye merkezli bir firma olarak ITM 2024 bizim için özel bir yere sahip. Dijitalleşen dünyayla birlikte online fuarlar önem kazanmış olsa da, otomasyon çözümleri sunduğumuz sektörümüzde ve genel olarak B2B pazarlar için fuarlar hâlâ en kritik pazarlama faaliyetleri arasında yer alıyor. Özellikle tekstil terbiye sektörü için ITM Fuarı, yenilikçi teknolojileri keşfetme ve deneyimleme imkânı sunmanın yanı sıra, çözümlerimizi tanıtma açısından önemli bir platform oluşturuyor” dedi. Turgutalp her fuarın bir öncekinden daha fazla ilgi topladığına vurgu yaparken bu yıl yapay zekâ destekli ve dijital teknolojiyi içeren ürünlere ilginin fazla olduğunun altını çizdi; “Eliar Elektronik olarak ITM 2024’te iki standımız bulunmaktaydı. Bir standımızda otomatik dozajlama otomasyon çözümlerimizi, akıllı sensörlerimizi, kontrol cihazlarımızı ve dijital fabrika yazılımımızı sunduk. Diğer standımızda ise örgü bölümünde, görüntü işleme ile örmede kalite kontrol yapan “Knitting Eye” ürünümüzü tanıttık. Her iki standımızda da yapay zekânın kullanıldığı çözümlerimizle ziyaretçilerimizden olumlu geri dönüşler aldık. Dijitalleşme ihtiyacının sektörümüzde de önemli bir yer tuttuğunu görmek güzel bir deneyim oldu” dedi.

Amaç daha az karbon ayak izi

Yapay zekâ makine öğrenimi ve otomasyon gibi teknolojiler, tekstil endüstrisinde çok önemli bir yere sahip. Üretimi kolaylaştırmaya ve verimliliği artırmaya yardımcı olabilecek makineler ve yazılımları, kalite kontrol ve tasarım süreçlerini iyileştiriyor. Yapay zekâ, makineleri izlemek ve ne zaman bakıma ihtiyaç duyacaklarını tahmin etmek için kullanılırken, hata tespitinde de üreticiye yardımcı oluyor. Arızaların önlenmesine ve duruş sürelerinin azaltılmasına yardımcı olarak genel verimliliği artırıyor. Canlar Mekatronik’in amacı da tekstil makinelerinde karbon ayak izini azaltmak. Firma bu amaçla su, enerji ve kimyasal tasarruf sağlayan teknolojiler geliştiriyor; sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve otomasyon alanında çalışmalar yapıyor. Çevresel etkiyi azaltmak ve geri dönüştürülebilir malzemeleri kullanmak amacıyla da yenilikçi çözümler üzerine çalışıyorlar. Canlar Mekatronik Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Adnan Başaran bu yılki fuarın ziyaretçi profilinin de bu anlamda değişiklik gösterdiğine dikkat çekti; “Gelen misafirlerimizin tamamı tekstil terbiye ve finisaj söktöründe gelinen teknolojiye hakim, ne istediğini bilen kişilerdi” dedi.

Yeni teknolojiler rekabeti artırıyor

Teknoloji destekli üretim süreçleri markalar için ürün kalitesini artırma ve müşteri memnuniyetini sağlama konusunda kritik öneme sahip. Firmaların geliştirdiği otomasyon çözümleri ve yapay zekâ uygulamaları, markaların pazardaki güvenilirliklerini ve konumlarını güçlendiriyor, prestijlerine katma değer olarak geri dönüyor. Eliar Grup İhracat Satış ve Pazarlama Lideri Ata Turgutalp’e göre bu çözümlerin bir avantajı daha var; markalar bu sayede veriye dayalı yaklaşımlar geliştiriyor ve daha hızlı çözümler üretiyorlar, müşteri taleplerini tek seferde doğru bir şekilde işleyebiliyorlar. İşte bu da firmalar arasında rekabet yaratıyor.

Ağteks Firması Satış ve Pazarlama Uzmanı İrem Üsküplü de Turgutalp ile aynı görüşte. Üsküplü’ye göre yeni teknolojiler, müşteri deneyimini artırmak ve kişiselleştirilmiş ürün ve hizmetler sunmak için kullanılabilir. Üsküplü bunu şöyle bir örnekle destekliyor; “Örneğin, yapay zekâ ve veri analitiği ile müşteri tercihlerini daha iyi anlayarak, talebe göre üretim yapabilirler. İleri teknolojiye sahip olmak, markaların rekabet avantajı elde etmelerini sağlar. Bu durum, pazarlama stratejilerinde de kullanılarak tüketicilere teknoloji liderliği ve üstünlüğü mesajı iletilmesine yardımcı olur.”

Canlar Mekatronik Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Adnan Başaran da teknoloji ve markalaşma arasındaki bağlantıyı kendilerinden bir örnekle özetledi. Başaran, ürettikleri makinelere ilgi nedeniyle markalarını 40 ülkede tescil ettirerek koruma altına aldıklarını söyledi.

Dünyayı buluşturan fuar

71 farklı ülkeden 1.385 firmanın katıldığı fuarı, 99 farklı ülkeden 66 bin 200 kişi ziyaret etti. TEMSAD üyesi 126 firma fuarda yenilikçi ürünlerini sergiledi.

Türkiye tekstil makine ihracatında dünya yedincisi

2023 yılında tüm dünyada yaşanan global yavaşlamayla birlikte dünya tekstil makine ihracatı yüzde 11 düşüşle 31.5 milyar dolardan 28 milyar dolara geriledi. Çin, tekstil makine ihracatında yüzde 17’ lik bir düşüş yaşasa da 7.2 milyar dolarlık ihracatla sektör lideri konumunda. Onu Almanya, Japonya ve İtalya izliyor. Türkiye, 2023 verilerine göre 830 milyon dolar ihracatla bu listede yedinci sırada yer alıyor ve dünya tekstil makine ihracatı pazarından yüzde 3’lük pay alıyor. (Kaynak: TEMSAD)


Diğer Haberler