Aksa Akrilik: Aksa Akrilik’in 2020 ciro hedefi 500-550 milyon dolar

22-01-2021

İhracatta stratejik payı bulunan, tekstil sektörünün en önemli ham maddelerinden ‘akrilik elyaf’ın Türkiye’deki tek üreticisi olan Aksa Akrilik, ISO 500’ün 46’ncı sırasında yer aldı.

İSO 500 listesinde yer almanın kendileri için her zaman ‘gurur verici’ olduğunu ifade eden Aksa Akrilik Genel Müdürü Cengiz Taş, listede yer almalarında güçlü finansal yapılarının ve hedeflerine doğru istikrarlı ilerleyişlerinin rolünün büyük olduğu görüşünde. 1971 yılında üretime başlayan Aksa Akrilik, her geçen yıl büyümeye devam ederken pek çok önemli eşiği de geride bıraktı. Şirketlerini bugünkü konuma taşıyan en önemli dönüm noktasının 1978 yılında kendi teknolojilerini geliştirmek olduğunu belirten Taş, outdoor olarak adlandırılan teknik elyaf üretimine başlamalarının da Aksa Akrilik için önemli bir adım olduğunu belirtiyor. 2001 yılından bu yana outdoor elyaf üretimi de yapan Aksa Akrilik’in, teknik elyaflar kategorisinde flock tow, homopolimer, saç, modakrilik ve filament iplik ürünlerini geliştirmesi de firmanın stratejik çalışmaları arasında yer alıyor.
Firmanın bu çalışmalarının yanı sıra ABD menşeili Dow Chemical Company ile işbirliğinden doğan DowAksa markası bulunuyor. Taş, DowAksa markasının nasıl ortaya çıktığını şöyle anlatıyor: “Kendi teknolojisini yaratan ve bunu prensip haline getiren şirketimiz, 2006 yılında yatırım kararı alınan karbon elyafı yüzde 100 Türk mühendislerinin başarısıyla geliştirdi. 2009 yılında, tamamen kendi teknolojimizle 1.500 ton/yıl kapasiteli karbon elyaf üretim hattını devreye alarak sektöre ham madde sağlayan ilk Türk şirketi olduk. 2012 yılında ise ham maddesi karbon elyaf olan global kompozit sektörüne geniş bir ürün yelpazesi ve teknik hizmet sunma hedefiyle güçlü bir ortaklığın altına imza attık.” Yalova’daki DowAksa fabrikası ile hem kente hem Türkiye’ye stratejik bir yatırım sunmanın gururunu yaşadıklarını söyleyen Taş, DowAksa’nın, karbon elyaf sektöründe faaliyet gösteren tek marka olma başarısını gösterdiğine dikkat çekiyor.

Önceliğimiz çalışanlarımızın sağlığı
Bütün bu önemli eşikleri geride bırakarak büyümeyi sürdüren Aksa Akrilik, bugün globalde yüzde 19, yerelde ise yüzde 70 pazar payına sahip bir firma olarak yoluna devam ediyor. Türkiye ekonomisine, tekstil sektörüne, ihracat ve istihdama sunduğu stratejik desteğini tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi döneminde de sürdüren Aksa Akrilik, 4 Nisan-26 Haziran tarihleri arasında yarı kapasite çalışmasına rağmen, ilk altı aylık finansal sonuçlara göre 1.6 milyar TL ciro, 228 milyon TL faaliyet kârı ve 47 milyon TL net kâr elde etti.
Yılın ilk yarısını tamamladıklarında salgının yarattığı belirsizlik ortamına rağmen yüzde 73 kapasite kullanımı yakalamayı başardıklarını belirten Taş, “Aktif büyüklüğümüzü de 242 milyon TL artırarak, 4.4 milyar TL’ye çıkardık. Salgın hâlâ etkisini sürdürüyor olsa da, biz artık normal kapasitemize ulaştık. 2020 sonunda oldukça zorlu geçen bu yılı yüzde 80 – 85 kapasite kullanımı ve 500 – 550 milyon ABD doları ciroyla tamamlamayı hedefliyoruz” diyor.

Bakteriye karşı ‘Everfresh’
Pandemi sürecinde doğru bir stratejiyle kâr etmeyi başaran ve süreci hiç istihdam kaybı yaşamadan atlatan Aksa Akrilik, bu dönemde toplum sağlığı konusundaki ortak kaygıları dikkate alarak, Ar-Ge merkezinde geliştirdikleri yepyeni bir ürünü de pazara kazandırdı. Aksa Akrilik’in geliştirdiği yeni tekstil ürünü ‘Everfresh’, pandemi nedeniyle zorunlu hale gelen maskenin yanı sıra, denimden aktif giyime, içliklerden çoraba, el örgü elyafından ev tekstiline çok geniş bir yelpazede kullanım olanağı sunuyor.
Everfresh, içeriğindeki çinko pritiyon ile antimikrobiyal elyaf özelliği sayesinde bakteri oluşumunu engelliyor, mantar ve küf oluşumuna karşı da önleyici etki gösteriyor. Everfresh’e güçlü antibakteriyel özellik kazandıran etken madde elyafın içerisinde yer alıyor; sonradan kimyasal bir işlemle kazandırılmıyor. Cengiz Taş, Everfresh kullanılan ürünlerin, sonsuz yıkama dayanımı sunarak güçlü antimikrobiyal özelliğini muhafaza ettiğine dikkat çekiyor.

2020 Ar-Ge bütçesi 9.7 milyon TL
Aksa Akrilik, stratejik hedefleri doğrultusunda her yıl bütçesinin önemli bir kısmını Ar-Ge’ye ayırıyor. Türkiye’de sadece Aksa Akrilik tarafından üretilen akrilik elyafın ihracatta stratejik payı bulunan tekstil sektörüne ham madde sağlayan çok önemli bir ürün olduğuna işaret eden Taş, “Akrilik elyafa yeni kullanım alanları bularak inovatif ürünler ve stratejik işbirlikleriyle büyüme hedefimiz doğrultusunda 2015 yılında Ar-Ge merkezimizi hayata geçirdik. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın ‘Ar-Ge Merkezi Belgesi’ne sahip olan merkezimizde, operasyonel mükemmellik ve sürdürülebilirlik hedeflerimizle çalışmalarımız hız kesmeden devam ediyor” diye konuşuyor.
2020’nin ilk yarısında Ar-Ge çalışmalarına 9.7 milyon TL tutarında pay ayırdıklarına dikkat çeken Taş, “Bu oran geçtiğimiz yılın ilk altı ayına göre yüzde 54’lük önemli bir artışa karşılık geliyor. Ar-Ge merkezimizdeki çalışmalarımızla hem yeni ürünler geliştiriyor, hem de yenilikçi teknolojiler için patent çalışmaları yapıyoruz. Pandeminin yarattığı yeni koşulları, sektörün beklentilerini ve tüketici eğilimlerini en doğru biçimde analiz ederek inovatif çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Sektörün taleplerine cevap vermek ve verimliliği artırmaya yönelik yenilikçi projeler geliştiriyoruz” diyor.

Başarının koşulu: Büyüme fırsatlarını görmek ve doğru değerlendirmek
Aksa Akrilik’in 50 yıllık üretim yolculuğunda edindiği tecrübeler ışığında başarıya giden yolun püf noktalarını anlatan Taş, şu cümlelerle şirketlerin karşılarına çıkan fırsatları doğru şekilde değerlendirmelerinin kritik öneme sahip olduğuna işaret ediyor: “İş dünyasında özellikle değişimi yakından takip ederek, doğru pozisyon alabilmek büyümenin en temel koşullarından biri. Büyüme fırsatlarını görebilmek ve yararlanabilmek için de güçlü öngörü ve analiz kabiliyetinin olmazsa olmaz olduğunu düşünüyorum. Bu noktada da şirketler için ‘kurumsallaşma’ hayati önem taşıyor. Kurumsallaşma olmazsa, büyüme de, gelişim de sürdürülebilir olmaz.”


Diğer Haberler