Türk denimciler her cephede büyüyor
Türkiye’de kişi başına jean harcaması, ABD, Birleşik Krallık, Avustralya gibi ülkelerden fazla. Peki, sektörde işler ne durumda?
Denim, Türkiye’de geniş kitlelerce ve özellikle gençler tarafından çok yoğun olarak tercih edilen bir kumaş. Türkiye’deki denim üreticileri dünyanın pek çok noktasına kumaş tedarik ediyor. Çok büyük bir konfeksiyon pazarının varlığından söz etsek de, birkaç şirketi dışarıda tutarsak, aynısını marka bazında söyleyebilmek pek mümkün görünmüyor.
Hal böyleyken bile Türk denimcileri 2016 yılında toplam 1.6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2017’nin ilk altı ayında ise toplam 801.5 milyon dolarlık ihracat söz konusu. Öte yandan Türkiye’de kişi başı 10 Euro olan jean tüketimi, ihracatta olduğu gibi yurtiçi piyasada da pazarın potansiyelini ortaya koyuyor.
6 milyar TL’lik pazar
Türkiye içindeki denim pazarının büyüklüğü 6 milyar TL olarak ifade ediliyor. Pazar hacminin ise 2016’ya kadar son altı yılda yüzde 1.8 arttığı biliniyor.
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Şeref Fayat, toplam giysi harcamamızın yüzde 10’unun denim olduğunu dile getiriyor. “Cotton Council’e ait bu yılın ilk çeyreğine ait denim grafiklerine göre, Türkiye toplam denim ihracatında Bangladeş, Pakistan ve Çin’in ardından geliyor. Birim bazında en yüksek fiyatla Avrupa’ya denim giysi ihraç eden ülke konumundayız. Yalnızca Almanya pazarında, Tunus Türkiye’den daha yüksek birim bazında fiyata sahip görünüyor” diyen Fayat, denim konfeksiyon ihracatının toplam dokuma konfeksiyon ihracatı içindeki payının ise 2017’nin ilk altı ayı itibarıyla yüzde 27 olduğunu kaydediyor. Şeref Fayat, denim konfeksiyon ihracatının toplam hazır giyim konfeksiyon ihracatı içindeki payını da yüzde 10 olarak veriyor.
İhracattaki payı yüzde 30
Denim giysiler, Türkiye’nin dokuma konfeksiyon ihracatından yüzde 25-30 arasında, önemli bir pay alıyor. Denim giysi ihracatı 2016 yılında yüzde 1.7 artış gösterse de, 2017 Ocak-Haziran döneminde sektörel ihracattaki küçülmeye paralel olarak belli bir ölçüde düşüş yaşadı. Bu çerçevede 2017’nin ilk altı ayında Türkiye’den 801.5 milyon dolarlık denim giysi ihracatı yapılırken, ihracat geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 0.8 azaldı.
Dokuma konfeksiyon ihracatı içinde denim giysilerin payı ise yüzde 30 oldu. 2017 Ocak-Haziran döneminde Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ülkeler, yüzde 7.6 artışla İspanya (154.5 milyon dolar), yüzde 0.1 artışla Almanya (143.1 milyon dolar) ve yüzde 3.4 artışla İngiltere (124.6 milyon dolar) olarak sıralandı. Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ilk 20 ülkeden 11’inde de yüzde 0.1 ile yüzde 59.3 arasında değişen oranlarda artışlara ulaşıldı.
Aylık üretim 35 milyon metre
Türkiye’de mevcut denim üretiminin yaklaşık 35 milyon metre/ay olduğunu kaydeden Bossa Genel Müdürü Onur Duru, yeni yatırımlar ile birlikte kapasite tahmininin 45 milyon metre/ay olacağının öngörüldüğünü, ithalatın ise yaklaşık olarak 3 metre/ay seviyelerinde olduğunu ifade ediyor.
“Denim kumaş ihracatımız son yıllarda 430 milyon dolar ortalamasında devam ediyor. Ancak konfeksiyon ihracatımızda bir artış söz konusu. Bunun en önemli nedeni, Türk denim konfeksiyonunun ve yıkamasının gelişmiş olması ve büyük projelerin Kuzey Avrupa’dan yurtiçine kazandırılmasıdır” diyen Onur Duru, Türkiye denim kumaş ihracatının artarak, 2018 yılında 500 milyon dolara ulaşacağını umduklarını aktarıyor.
Duru, “Bunun için Bossa dahil tüm Türk denim sektörü bütün imkânlarını ortaya koyarak çalışmalar yapıyor” diyor ve bu hedefin tutturulacağına inandıklarının altını çiziyor.
Japonya ve Rusya’ya ihracat arttı
İHKİB verilerine göre, bu yılın ilk altı ayında, Türkiye’nin en fazla denim giysi ihraç ettiği ilk 20 ülke arasında Japonya öne çıkıyor. İhracatın en yüksek oranlı (yüzde 59.3) arttığı ülke olarak, Japonya’ya 4 milyon dolarlık ihracat yapıldı.
Yüzde 57.1 oranında artışla 13.8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirilen Rusya da dikkat çeken bir diğer ülke. Yüzde 23.3 artışa ulaşılan Suudi Arabistan ve yüzde 20.6 artış görülen Çek Cumhuriyeti de denim giysi ihracatında yüksek artış elde edilen diğer ülkeler olarak sıralanıyor.
Denim giysi ihracatının yüksek oranlı azaldığı ülkeler ise yüzde 54.3 oranında düşüşle 8.8 milyon dolarlık ihracat yapılan Polonya ve yüzde 27.4’lük düşüşle 9 milyon dolarlık ihracat yapılan Belçika oldu.
Mavi’den 35 ülkeye satış
Türkiye ve yurtdışındaki perakende mağazalarının yanı sıra toptan ve e-ticaret kanallarıyla istikrarlı büyüme stratejisini sürdüren Mavi’nin CEO’su Cüneyt Yavuz ise Türkiye’nin öncü jean markası olarak çıtayı daha da yukarı taşımayı, Mavi’nin jean’deki rakipsizliğini vurgulamayı önemsediklerini söylüyor.
“Mavi’yi yakalamak çok zor” diyen Cüneyt Yavuz, “Yılda 7.5 milyon adet yüksek kalitede jean satabilen ve her yıl yüzde 65’i 35 yaş altı 1 milyonun üzerinde yeni müşteri kazanabilen çok hızlı bir markayız. 26 yaşında bir marka olarak bugün, 35 ülkede 5 bin 500 noktayla Amerika, Kanada, Almanya, Rusya, Hollanda’daki merkez ofislerimizle dünyanın her yerine yayılıyoruz. En son teknolojiyi kullanmaktan, sürekli en yeniyi tasarlamaktan ve en son modayı sunmaktan vazgeçmeyeceğiz” diyor.
Bossa’dan 200 milyon dolarlık yatırım
Bossa olarak 2006 Aralık’ında Turquality sertifikasına hak kazanarak, yurtdışında Türk tekstilini temsil eden marka değerini artırma yolunda ilerlediklerini aktaran Bossa Genel Müdürü Orhan Duru ise şirket olarak son 15 yılda yapılan yatırımların toplamının yaklaşık 200 milyon dolara ulaştığını belirtiyor.
Yurtiçi müşterilerin dışında, yurtdışında birçok ülkeye satış yaptıklarını hatırlatan Duru, “Amerika, Almanya, Fransa, Fas, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç, İtalya ve Tunus olmak üzere birçok ülkeye satışımız söz konusu. Bossa olarak yılda yaklaşık olarak 36 milyon metre üretimimiz var” diyor. Bossa’da yeni yatırımlar sonrası hedef, kapasiteyi yılda 48 milyon metreye çıkarmak.
Kişi başı jean harcaması 10 Euro
Türkiye’de kişi başına jean harcaması, nominal değer bazında yaklaşık 10 Euro civarındayken, bu rakam ABD’de 49 Euro, Birleşik Krallık’ta 45 Euro ve Avustralya’da 39 Euro. Bu rakamlar, Türkiye’nin harcama değerinde denimin önemli bir büyüme fırsatı olduğunu ortaya koyuyor. Rekabet açısından ele alındığında, Türkiye denim pazarı yerel ve uluslararası oyunculardan oluşuyor. Euromonitor’a göre, en büyük beş oyuncu 2016 yılında pazarın yaklaşık yüzde 30’unu teşkil ediyor.
Şeref Fayat / TGSD Başkanı:
Her fiyat segmentinde ulaşılabilir rahat bir ürün
2017’nin ilk altı ayı itibarıyla Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ülkeler İspanya, Almanya ve İngiltere olarak sıralanıyor. Denim giysi ihracatının son dönemde en yüksek oranlı arttığı ülkeler Japonya ve Rusya. Denim talebi hem yurtiçinde hem de yurtdışında artarak devam ediyor. Denimin her fiyat segmentinde ulaşılabilir rahat bir ürün olması, bu ürün grubunun en temel özelliği. 2017 yılı sonu itibarıyla denim ihracatının hedefi 1.8 milyar dolar olurken, 2018 için 2 milyar dolarlık bir ihracat hedefimiz bulunuyor.
Hal böyleyken bile Türk denimcileri 2016 yılında toplam 1.6 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2017’nin ilk altı ayında ise toplam 801.5 milyon dolarlık ihracat söz konusu. Öte yandan Türkiye’de kişi başı 10 Euro olan jean tüketimi, ihracatta olduğu gibi yurtiçi piyasada da pazarın potansiyelini ortaya koyuyor.
6 milyar TL’lik pazar
Türkiye içindeki denim pazarının büyüklüğü 6 milyar TL olarak ifade ediliyor. Pazar hacminin ise 2016’ya kadar son altı yılda yüzde 1.8 arttığı biliniyor.
Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Şeref Fayat, toplam giysi harcamamızın yüzde 10’unun denim olduğunu dile getiriyor. “Cotton Council’e ait bu yılın ilk çeyreğine ait denim grafiklerine göre, Türkiye toplam denim ihracatında Bangladeş, Pakistan ve Çin’in ardından geliyor. Birim bazında en yüksek fiyatla Avrupa’ya denim giysi ihraç eden ülke konumundayız. Yalnızca Almanya pazarında, Tunus Türkiye’den daha yüksek birim bazında fiyata sahip görünüyor” diyen Fayat, denim konfeksiyon ihracatının toplam dokuma konfeksiyon ihracatı içindeki payının ise 2017’nin ilk altı ayı itibarıyla yüzde 27 olduğunu kaydediyor. Şeref Fayat, denim konfeksiyon ihracatının toplam hazır giyim konfeksiyon ihracatı içindeki payını da yüzde 10 olarak veriyor.
İhracattaki payı yüzde 30
Denim giysiler, Türkiye’nin dokuma konfeksiyon ihracatından yüzde 25-30 arasında, önemli bir pay alıyor. Denim giysi ihracatı 2016 yılında yüzde 1.7 artış gösterse de, 2017 Ocak-Haziran döneminde sektörel ihracattaki küçülmeye paralel olarak belli bir ölçüde düşüş yaşadı. Bu çerçevede 2017’nin ilk altı ayında Türkiye’den 801.5 milyon dolarlık denim giysi ihracatı yapılırken, ihracat geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 0.8 azaldı.
Dokuma konfeksiyon ihracatı içinde denim giysilerin payı ise yüzde 30 oldu. 2017 Ocak-Haziran döneminde Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ülkeler, yüzde 7.6 artışla İspanya (154.5 milyon dolar), yüzde 0.1 artışla Almanya (143.1 milyon dolar) ve yüzde 3.4 artışla İngiltere (124.6 milyon dolar) olarak sıralandı. Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ilk 20 ülkeden 11’inde de yüzde 0.1 ile yüzde 59.3 arasında değişen oranlarda artışlara ulaşıldı.
Aylık üretim 35 milyon metre
Türkiye’de mevcut denim üretiminin yaklaşık 35 milyon metre/ay olduğunu kaydeden Bossa Genel Müdürü Onur Duru, yeni yatırımlar ile birlikte kapasite tahmininin 45 milyon metre/ay olacağının öngörüldüğünü, ithalatın ise yaklaşık olarak 3 metre/ay seviyelerinde olduğunu ifade ediyor.
“Denim kumaş ihracatımız son yıllarda 430 milyon dolar ortalamasında devam ediyor. Ancak konfeksiyon ihracatımızda bir artış söz konusu. Bunun en önemli nedeni, Türk denim konfeksiyonunun ve yıkamasının gelişmiş olması ve büyük projelerin Kuzey Avrupa’dan yurtiçine kazandırılmasıdır” diyen Onur Duru, Türkiye denim kumaş ihracatının artarak, 2018 yılında 500 milyon dolara ulaşacağını umduklarını aktarıyor.
Duru, “Bunun için Bossa dahil tüm Türk denim sektörü bütün imkânlarını ortaya koyarak çalışmalar yapıyor” diyor ve bu hedefin tutturulacağına inandıklarının altını çiziyor.
Japonya ve Rusya’ya ihracat arttı
İHKİB verilerine göre, bu yılın ilk altı ayında, Türkiye’nin en fazla denim giysi ihraç ettiği ilk 20 ülke arasında Japonya öne çıkıyor. İhracatın en yüksek oranlı (yüzde 59.3) arttığı ülke olarak, Japonya’ya 4 milyon dolarlık ihracat yapıldı.
Yüzde 57.1 oranında artışla 13.8 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirilen Rusya da dikkat çeken bir diğer ülke. Yüzde 23.3 artışa ulaşılan Suudi Arabistan ve yüzde 20.6 artış görülen Çek Cumhuriyeti de denim giysi ihracatında yüksek artış elde edilen diğer ülkeler olarak sıralanıyor.
Denim giysi ihracatının yüksek oranlı azaldığı ülkeler ise yüzde 54.3 oranında düşüşle 8.8 milyon dolarlık ihracat yapılan Polonya ve yüzde 27.4’lük düşüşle 9 milyon dolarlık ihracat yapılan Belçika oldu.
Mavi’den 35 ülkeye satış
Türkiye ve yurtdışındaki perakende mağazalarının yanı sıra toptan ve e-ticaret kanallarıyla istikrarlı büyüme stratejisini sürdüren Mavi’nin CEO’su Cüneyt Yavuz ise Türkiye’nin öncü jean markası olarak çıtayı daha da yukarı taşımayı, Mavi’nin jean’deki rakipsizliğini vurgulamayı önemsediklerini söylüyor.
“Mavi’yi yakalamak çok zor” diyen Cüneyt Yavuz, “Yılda 7.5 milyon adet yüksek kalitede jean satabilen ve her yıl yüzde 65’i 35 yaş altı 1 milyonun üzerinde yeni müşteri kazanabilen çok hızlı bir markayız. 26 yaşında bir marka olarak bugün, 35 ülkede 5 bin 500 noktayla Amerika, Kanada, Almanya, Rusya, Hollanda’daki merkez ofislerimizle dünyanın her yerine yayılıyoruz. En son teknolojiyi kullanmaktan, sürekli en yeniyi tasarlamaktan ve en son modayı sunmaktan vazgeçmeyeceğiz” diyor.
Bossa’dan 200 milyon dolarlık yatırım
Bossa olarak 2006 Aralık’ında Turquality sertifikasına hak kazanarak, yurtdışında Türk tekstilini temsil eden marka değerini artırma yolunda ilerlediklerini aktaran Bossa Genel Müdürü Orhan Duru ise şirket olarak son 15 yılda yapılan yatırımların toplamının yaklaşık 200 milyon dolara ulaştığını belirtiyor.
Yurtiçi müşterilerin dışında, yurtdışında birçok ülkeye satış yaptıklarını hatırlatan Duru, “Amerika, Almanya, Fransa, Fas, Hollanda, İngiltere, İspanya, İsveç, İtalya ve Tunus olmak üzere birçok ülkeye satışımız söz konusu. Bossa olarak yılda yaklaşık olarak 36 milyon metre üretimimiz var” diyor. Bossa’da yeni yatırımlar sonrası hedef, kapasiteyi yılda 48 milyon metreye çıkarmak.
Kişi başı jean harcaması 10 Euro
Türkiye’de kişi başına jean harcaması, nominal değer bazında yaklaşık 10 Euro civarındayken, bu rakam ABD’de 49 Euro, Birleşik Krallık’ta 45 Euro ve Avustralya’da 39 Euro. Bu rakamlar, Türkiye’nin harcama değerinde denimin önemli bir büyüme fırsatı olduğunu ortaya koyuyor. Rekabet açısından ele alındığında, Türkiye denim pazarı yerel ve uluslararası oyunculardan oluşuyor. Euromonitor’a göre, en büyük beş oyuncu 2016 yılında pazarın yaklaşık yüzde 30’unu teşkil ediyor.
Şeref Fayat / TGSD Başkanı:
Her fiyat segmentinde ulaşılabilir rahat bir ürün
2017’nin ilk altı ayı itibarıyla Türkiye’den en fazla denim giysi ihraç edilen ülkeler İspanya, Almanya ve İngiltere olarak sıralanıyor. Denim giysi ihracatının son dönemde en yüksek oranlı arttığı ülkeler Japonya ve Rusya. Denim talebi hem yurtiçinde hem de yurtdışında artarak devam ediyor. Denimin her fiyat segmentinde ulaşılabilir rahat bir ürün olması, bu ürün grubunun en temel özelliği. 2017 yılı sonu itibarıyla denim ihracatının hedefi 1.8 milyar dolar olurken, 2018 için 2 milyar dolarlık bir ihracat hedefimiz bulunuyor.