SLCP Tanıtım Semineri

04-11-2019

Tekstil - hazır giyim - ayakkabı sektörlerinde sosyal denetimleri tek bir platformda toplama amacıyla başlatılan SLCP (Social & Labor Convergence Program / Sosyal Uyum Programı) girişiminin tanıtım toplantısı ve eğitimi 23 Eylül 2019 tarihinde Sendikamızın ev sahipliğinde Wyndham Grand Otel’de gerçekleşti. Programa katılan marka ve üreticilerin deneyimlerini paylaştığı seminerde, SLCP’nin faydaları, uygulama planları, hedefleri ve sürecin nasıl işlediği hakkında bilgi verildi.
Sosyal uygunluk süreçleri kapsamında gerçekleştirilen denetimlerin ortak ve tek bir platform üzerinden yönetilebilmesine olanak sağlayan Hollanda merkezli SLCP (Social & Labor Convergence Project Program / Sosyal Uyum Programı), Türkiye’de birçok tedarikçisi bulunan Puma, H&M, Nike gibi global markaların denetimlerinin ortak bir platform üzerinden yönetilebilmesine olanak sağlıyor. Küresel tedarik zincirindeki çalışma koşullarını iyileştirmeye yönelik paydaşların çabalarını destekleyen, birleştirilmiş bir değerlendirme çerçevesi sunma misyonuyla hareket eden SLCP, 2018 yılında ilk çalışmalarına başladığı Sri Lanka ve Çin’den sonra Eylül 2019’dan itibaren Türkiye’de faaliyete girdi.
Markalara ve tedarikçi firmalara programın işleyişi hakkında bilgi vermek adına farklı ülkelerde bilgilendirme toplantıları gerçekleştiren SLCP’nin Türkiye’deki ilk tanıtım toplantısı; Sendikamızın ev sahipliğinde gerçekleşti.
SLCP’nin, yerel paydaşların programın sürecini ve sistemini anlamasına yardımcı olmak amacıyla düzenlenen seminere birçok marka, tedarikçi ve sektör profesyonelleri katıldı.
Tanıtım seminerinin ilk bölümünde; SLCP’nin tanımı ve genel hedefleri, aynı zamanda seminerin moderatörlüğünü de yapan SLCP Operasyon Müdürü Sharon Hesp ve platformun paydaşlarından ITC (BM ve DTÖ ortak kuruluşu Uluslararası Ticaret Merkezi) Sürdürülebilirlik Yetkilisi Madison Wilcox tarafından anlatıldı. Programın faydaları ve uygulama planları ise Nike, Puma, SLN Tekstil gibi SLCP tecrübesine sahip markaların temsilcileri tarafından paylaşıldı. Seminerin ikinci bölümünde ise 2019 operasyon takvimi ve SLCP sisteminin süreçleri hakkında bilgi verildi.
SLCP paydaşı SLN Tekstil’in Kurumsal Sürdürülebilirlik Müdürü Nesrin Başer, ayrı ayrı marka denetimine girmektense, birçok marka tarafından onaylanmış ortak bir denetime geçmenin üreticilere zaman, etkinlik ve maliyet açısından tasarruf sağladığına dikkat çekti. Başer “Böylelikle diğer projelerimize odaklanabileceğimizi düşünüyoruz. Ancak bu sistemlerin kullanıldığı platformların teknik alt yapılarının çok iyi olması ve kullanımlarının kolay olması gerekir. Ayrıca söz konusu denetim sistemlerinde 3 bin adet sorudan bahsediyoruz. Bu soruların da yerel dillerde olması gerekir. Bu sorular Türkçe olmadığı sürece kendi tedarik zincirimizden böyle bir değerlendirmeyi talep etmemiz çok zor oluyor. Tüm bu eksiklikleri tamamlayan SLCP’nin geniş bir iş birliği sağlayacağına, sektöre şeffaflık getireceğine ve biz üreticileri çok sık denetim geçirmekten kurtaracağına inanıyoruz. Bu sebeple SLN grup firmaları olarak bu sene de SLCP platformuna katılacağız” dedi.

SLCP süreci nasıl işliyor?
Seminerde, SLCP onaylı denetim kuruluşu olan Bureau Veritas Satış Yöneticisi Eyüp Hakan Kazancı, Uzakdoğu’da başlayan ve şimdi Türkiye’ye gelen bu sistemin gitgide büyüyeceğini vurguladı ve ekledi: “SLCP’yi, SAC (Sustainable Apparel Coalition/ Sürdürülebilir Giyim Koalisyonu) üyeleri müşterileri daha çok tercih edecektir diye düşünüyoruz. Ama zamanla farklı müşteriler tarafından da tercih edilen bir doğrulama sistemi olarak karşımıza gelmesini bekliyoruz.” Kazancı, ayrıca SLCP sisteminin üç adımdan oluşan süreci hakkında ayrıntılı bilgiler verdi.
ITC Sürdürülebilirlik Yetkilisi Madison Wilcox, 2018 yılında Çin ve Sri Lanka’da yapılan SLCP sisteminin pilot aşaması niteliğindeki Hafif Operasyonlar sonrası SLCP bünyesinde 200’den fazla üye ve 150 doğrulanmış değerlendirme olduğunu ve bu rakamların ilerleyen yıllarda hızla artacağını belirtti. 2023 yılında 23 bin doğrulanmış değerlendirmeye çıkmayı hedeflediklerini belirten Wilcox, “SLCP 2018 şirket içi araştırmasına göre, 23 bin doğrulanmış değerlendirme, halihazırda sosyal denetimlerden geçtiği tahmin edilen hazır giyim ve ayakkabı tesislerinin yüzde 77’sine tekabül ediyor. Sadece 2018 yılındaki pilot operasyonlar süresince tasarruf edilen maliyet, bir başka deyişle başka projeler için kullanıma açılabilecek kaynak, 41 bin 250 dolarken, 2023’te bu rakamın 134 bin doları geçmesini bekliyoruz” dedi.
Puma EMEA Tedarik Zinciri Sürdürülebilirlik Sorumlusu Olgun Aydın ise yaptığı konuşmada, SLCP’nin kendilerine üst düzey destek verdiğinin altını çizdi. Aydın şöyle konuştu: “2016 yılında bu çalışmalara ikisi Türkiye’den, sekizi Asya’dan olmak üzere dünya çapında 10 tedarikçi dahil ettik. Daha sonra 2017 yılında pilot çalışmalara başladık. 2018 Light Operasyonları’nda 10 fabrikada bu sistemin deneme çalışmaları yapıldı. 2019’da ise Sri Lanka ve Çin’de uygulama-deneme çalışmalarını başlattık. Yine aşağı yukarı 10 adet fabrikamızın bu çalışmalara dahil olmasını sağladık. 2020’de ise Puma olarak tüm tedarikçilerimizi SLCP çalışmalarına dahil etmemiz söz konusu. Denetim üzerinden iş birliği yapmak en gerekli ve en ihtiyaç duyulan alan. SLCP’nin endüstrinin ihtiyacı olan bir girişim olduğuna ve her paydaşa fayda sağlayacağına inanıyoruz.”

SLCP hakkında bilgi ve eğitim için:
Türkçeleştirilmiş rehberler:
https://slcp.zendesk.com/hc/tr
Online eğitim modülleri:
https://learning.intracen.org/course/search.php?search=SLC

SLCP hakkında merak edilenler
• SLCP programı hakkında en çok merak edilen konulardan biri ücretlendirme sistemi. SLCP, markalara ve tesislere doğrulayıcı başvuru süreci ve e-eğitim süreçleri için ücretsiz hizmet veriyor. Daha sonraki süreçte ise SLCP, yapılan her bir doğrulama için ‘doğrulayıcı kuruluşlar’dan üç ayda bir ‘Ek Doğrulama Ücreti’ alıyor. Doğrulayıcı kuruluşlar, bu ücreti yüksek oranda saha doğrulama maliyeti kapsamında tesise yüklüyor.
SLCP her yıl doğrulayıcı kuruluşlardan SLCP sistemine erişimi olan her bir ‘doğrulayıcı’ için bir ‘Doğrulayıcı Erişim Ücreti’ daha alıyor.
• Merak edilen bir diğer konu ise doğrulamaların geçerlilik süreleri. SLCP, doğrulamalar için bir yıl geçerlilik süresi vererek, tesisleri yıl içinde yapılan gereksiz ve verimsiz denetimlerin yükünden kurtarıyor. Yıl içinde yenilemek istenilen denetim başlıkları isteğe göre tekrar doğrulanabiliyor.

SLCP sürecinin üç adımı
Veri toplama: Öncelikle tesis kendi kendine veya ortak değerlendirme ile son 12 aylık verilere dayanan öz değerlendirme formlarını dolduruyor. Öz değerlendirme formlarına, SLCP doğrulanmış değerlendirmelerinin merkez kaynağı Getaway sisteminden ulaşılıyor. Tüm doğrulanmış değerlendirmeler burada güvenli bir şekilde depolanıyor. Kayıtlı tesisler kendi doğrulanmış değerlendirmelerine daima erişebiliyor ve bunları indirebiliyor. Öz değerlendirme aşaması sonrasında tesis kendisinin ne durumda olduğunu, eksikliklerini görebiliyor ve aynı zamanda tespit edilen eksikliklerin iyileştirilme sürecine de girilmiş olunuyor.
Veri doğrulama: Daha sonra doldurulmuş olan öz değerlendirme formunu çevrimiçi yada çevrimdışı sunan tesis, en fazla iki ay içinde SLCP bünyesinde bulunan doğrulayıcı kuruluşlar arasından tercini yapıyor. Seçilen doğrulayıcı kuruluş tarafından öz değerlendirmedeki verileri doğrulamak için denetmen görevlendiriliyor. Üç aylık süreç içinde doğrulayıcı kuruluşun fabrikadaki denetimlerini tamamlamasından üzerinden beş iş günü geçince, SLCP tarafından onaylı rapor sisteme yükleniyor.
Veri paylaşma: SLCP sistemi, markanın, onaylanan raporlarını sadece tercih ettiği müşteriler, üreticiler ve diğer platform üyeleriyle, istedikleriyle paylaşabilme imkânı sunuyor. Yaş, mesai saatleri, maaş, sağlık ve güvenlik, tesis yönetim sistemleri gibi çalışma başlıklarına ilişkin doğrulanmış veriler son kullanıcılar ile paylaşılıyor.

Paydaşlar kimler?
• İlk pilot çalışmalarına 2018’de Sri Lanka ve Çin’de başlayan SLCP’nin bünyesinde, Adidas, C&A, Nike, Puma, Esprit, Aldo, Columbia, GAP, G-Star, H&M gibi 200’den fazla global marka, perakendeciler, üreticiler, Bureau Veritas gibi denetim firmaları, STK’lar, kamu kurumları, sanayi örgütleri bulunuyor.
• ITC (International Trade Center/Uluslararası Ticaret Merkezi) ve VOO (Doğrulama Denetim Organizasyonu), SLCP’nin ortaklık yaptığı kurumlar arasında.
• 2019 Operasyonları için akredite sunucular ise Sedex, FFC, Higg Co/ SAC.
• Türkiye’den Sendikamız ve İHKİB ile özel sektörden Milteks, Yeşim Tekstil ve SLN Tekstil SLCP paydaşı.

2019 Operasyonları
SLCP, Temmuz 2019’a kadar Çin, Hindistan, Sri Lanka, Tayvan ve ABD’de faaliyete geçti. Program, eylül ayında Endonezya ve Türkiye’de de faaliyete geçerek bu yıl 10’dan fazla pazara girmiş oldu. 2019 yılı sonuna kadar olan operasyon takviminde yer alan ülkeler arasında İspanya, Guatemala, Meksika, Honduras, El Salvador bulunuyor.


Diğer Haberler