Hürriyet Gazetesi 30 Mayıs 2014
Türkiye’nin tekstil ve hazır giyim sektöründe sahip olduğu rekabet gücünün en etkin şekilde yansıdığı alanlardan biri de ev tekstili. 5.5 milyar doları bulan ihracatı ile pazarın Türkiye’deki büyüklüğü 13 milyar dolara ulaştı. Dünyanın en sofistike pazarlarından biri olan AB’nin en büyük tedarikçisi olan Türk ev tekstili sektörü, global ticarette de ilk 4 oyuncu arasında yer alıyor.
20 yıldır düzenlenen EVTEKS Fuarı dünyanın bu alandaki en büyük ikinci fuarı olmasıyla dikkat çekiyor. 150’si yabancı 900 şirketin katıldığı geçen hafta tamamlanan EVTEKS Fuarı’nı 150 bin kişi ziyaret etti, 1 milyar dolarlık iş bağlantısı kuruldu.
Türk tekstil ve hazır giyim sektörü, global ticaretteki yerini her geçen gün güçlendirirken, bir yandan da Avrupa Birliği’nin (AB) en büyük tedarikçisi konumuna geldiği ev tekstilinde dünya trendlerini belirliyor. İç tüketimle birlikte 13 milyar dolar büyüklüğe ulaşan Türk ev tekstili sektörü, dünya ev tekstili ticaretinde yüzde 5 paya sahip. Türkiye ev tekstilinde gerçekleştirdiği üretim ve tasarım atağı ile dünya ticaretinde 4’üncü büyük oyuncu olarak dikkat çekiyor. Bundan 10-15 yıl önce uluslararası markaların ‘basit’ ürün olarak nitelendirilen siparişlerini üreten Türkiye bugün, o markalara başlı başına koleksiyon hazırlayan ve kendi markalarıyla yurtdışına mağaza açarak, global rekabete katılan bir ülke konumuna geldi. Ev tekstilinin bugünkü boyutlara ulaşmasında, artan alım gücüyle birlikte iç tüketimin pazarın büyütmesi ve hızlı moda akımının ev tekstil ürünleri tüketimini de hızlandırması önemli bir rol üstlendi.
5.5 milyar dolar ihracat
Türkiye’nin ev tekstili ihracatı 2013’te 3.3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Buna sınır ticareti olarak anılan bavul ve kargo ile yapılan ticaret de dahil edildiğinde ev tekstilinin ihracatı 5.5 milyar dolar büyüklüğe ulaşıyor. Geçen yıl yüzde 13’ün üzerinde büyüyen sektör bu yılın ilk 3 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10’a yakın bir büyüme sağladı. Ocak-Mart 2014 döneminde, 2.3 milyar dolara yakın tekstil ihracatı gerçekleşirken, bunun 847 milyon doları ev tekstil ürünlerinden oluştu. Böylece toplam tekstil ihracatının yüzde 37.5’ini ev tekstili ürünleri oluşturdu. Türkiye’de ev tekstilinde üretim kapasitesi sektöre önemli rekabet gücü kazandırıyor. Örneğin broderi ve gipür üretimi için kurulan makine parkı, dünyanın en büyük makine parkı olarak nitelendiriliyor. Avrupa’nın en büyük nevresim üreten fabrikası da yine Türkiye’de. Ayrıca Türkiye havlu konusunda dünyanın ilk üç tedarikçisinden biri.
EVTEKS’e 150 bin ziyaretçi
Türkiye’de kişi başı gelirin artması ve hızlı moda akımının da etkisiyle, hem iç pazarda hem de ihracatta büyüyen Türk ev tekstili üreticileri geçen hafta EVTEKS Fuarı’nda sektör temsilcileri ile bir araya geldi. Bu yıl 20’ncisi düzenlenen EVTEKS Fuarı’na 150’si yabancı 900 şirket ve 150 bine yakın ziyaretçi katıldı. Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası (TTSİS) Yönetim Kurulu Üyesi ve aynı zamanda Türkiye Ev Tekstili Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TETSİAD) Başkanı Yaşar Küçükçalık, bu yıl 20’incisi düzenlenen EVTEKS Fuarı’nın dünyada önemli bir markaya dönüştüğünü belirterek, “Artık dünya ev tekstili alanında faaliyet gösterenler Mayıs ayında Türkiye’deki EVTEKS Fuarı’nı ajandalarına mutlaka not ediyor. Dünyanın önemli oyuncularının hem katılımcı hem de ziyaretçi olarak yer aldıkları EVTEKS Fuarı bu yıl çok başarılı geçti. Fuar süresince yapılan iş bağlantılarıyla 1 milyar dolardan fazla satış yapıldı. Bu açıdan fuarlara katılım çok önemli. Şirketlerin fuarlara katılımı bir devlet politikası olarak desteklenmeli” dedi.
Ev tekstilinde kilogram fiyatı 10.5 dolar
EV tekstil sektörü de, tıpkı tekstil ve hazır giyim gibi Türkiye’nin ‘yıldız’ sektörlerinden biri olma yolunda hızla ilerliyor. Özellikle ev tekstilindeki katma değer oranına bakıldığında, ülke ekonomisine büyük katkı sağladığını görmek mümkün. Türkiye ihracatında 1 kilogramlık ihracatın fiyatı 1.5 dolar iken, ev tekstilinde bu rakam 10.5 dolar. Bu rakam Türk ev tekstilinde söz konusu olan katma değeri açıkça ortaya koyuyor. Türkiye’nin ihraç ettiği her 100 dolarlık ev tekstili üründe, 30 dolar yurt dışından alınan hammaddeye giderken, 70 doları Türkiye’de kalıyor.
İhracat, ithalattan 2.9 milyar dolar fazla
Türkiye yapmış olduğu ev tekstili ithalatının çok üzerinde bir ev tekstili ihracat hacmine sahip. Sektör, Türkiye’deki pek az sektörde rastlanabilen bir özellikle, ciddi bir dış ticaret fazlası veriyor. İhracatın ithalatı karşılama oranı hayli yüksek. Türkiye ev tekstili sektörü 2013 verilerine göre, 3.7 Milyar dolarlık dış ticaret hacmine sahip. Bunun 3.3 milyar dolarlık bölümü ihracat, 430 milyon dolarlık bölümü ise ithalat kaynaklı. Buna göre toplam ev tekstili sektörünün dış ticaret dengesi ise 2.9 milyar dolar.
AB’nin en büyük tedarikçisiyiz
Dünyanın dördüncü, AB’nin en büyük ev tekstili tedarikçisi olan Türkiye, bu alanda dünya liderlerinden biri ve kalitesiyle marka olmaya doğru hızla ilerliyor.
Makine parkı, kapasitesi, özgün tasarımları, koleksiyonlarına yansıttığı zengin kültürü ile Türkiye, ev tekstilinde büyük oynuyor. Sektörde sadece üretim ve satış miktarlarındaki artış dikkat çekici değil, kalite ve tasarım konusunda da yurtiçi ve yurtdışındaki tüketicilerin beklentilerine yanıt veriyor.
Türkiye, ev tekstilinde hemen hemen tüm ürün gruplarında (havlu, çarşaf, yatak örtüleri, perde, battaniye, yastık, yorgan, masa örtüleri, tül, dantel, goblen gibi) üstün kalite ve ürün çeşitliliği ile dünya devlerinden biri ve liderliğe oynuyor. Son 10 yılda yüksek üretim kapasitesi, vasıflı işgücü, yetenekli ve tecrübeli tasarımcıları ve son teknoloji ürünü makine parkıyla ürün kalitesini artıran sektör, maliyetleri düşürdü ve dünya ortalamasının altına çekmeyi başardı.
SEKTÖRDEN GÖRÜŞLER
Ev tekstilinde dünya ticaretinde söz sahibiyiz
YAŞAR KÜÇÜKÇALIK (TTSİS Yönetim Kurulu Üyesi ve TETSİAD Başkanı): “Türk ve tekstilinin dünya ticaretinde yüzde 5 pazar payı var. Bu bizim herhangi bir alandaki dünya ticaretinde sahip olduğumuz en yüksek pay. Dolayısıyla ev tekstili konusunda Türkiye ihracatta ciddi bir söz sahibi olmaya başladı. Artık yavaş yavaş yurtdışı mağaza sayılarımızı artırıyoruz. Tüm bunlar önemli. Eskiden uluslararası şirketlerin siparişlerini üretiyorduk, şimdi koleksiyonlarımızı satıyoruz. Ciddi bir mesafe kat ettik, bundan sonraki aşama kendi markalarımızla dünyada tanınmak. Bu anlamda alacağımız çok yol var. İşimize dört elle sarılmalıyız.”
EVTEKS’te 600’den 60 bin metrakeye ulaştık
HAŞİM BÜYÜKBALCI (TETSİAD Genel Koordinatörü): Türk ev tekstilinin yurtdışında tanınmasında, gerçekleştirilen sanayi atağının yanında fuarların çok büyük bir katkısı oldu. Başlangıçta yurtdışı fuarlara katılarak müşteriyi tanıyan Türk ev tekstili sektörü, artık kendi fuarı Evteks ile dünyada trendleri belirliyor. Bu yıl 20’incisini düzenlediğimiz EVTEKS’te ilk olarak 600 metrekare ile başlamıştık. Bu yıl 60 bin metrekarelik kapalı bir alanda fuarı gerçekleştirdik. Evteks’e olan ilgi her yıl artıyor. Türkiye bugün özellikle uzak doğuda taklit edilen bir ülke. Türk havlusu dünyaca ünlü. Şimdi sıra uluslararası alanda marka çıkarmada.”
EVTEKS dünyanın en büyük ikinci fuarı
CEM NARİN (Broderi Narin Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü): Türkiye’nin EVTEKS Fuarı Almanya’daki Heimtextil fuarından sonra dünyadaki en büyük ikinci fuar. Kurulduğundan beri EVTEKS’e katılıyoruz. Fuarda ilk yıllarda üretici az vardı. Şimdi hem müşteri hem üretici hepsi bir araya geliyor. Gelişen teknolojiyi ve Türkiye’nin motif zenginliğini ev tekstili çok iyi kullandı. Bugün ev tekstili katma değer açısından Türkiye’nin en değerli sektörlerinden biri. Sektörün üretim kapasitesi çok büyük, dünyada ilk 3 ülkeden biriyiz. İhracatta ilk 4’teyiz. Dünyadaki ev tekstili üretiminin yüzde 5-10’luk kısmı bizde.
20 yıldır düzenlenen EVTEKS Fuarı dünyanın bu alandaki en büyük ikinci fuarı olmasıyla dikkat çekiyor. 150’si yabancı 900 şirketin katıldığı geçen hafta tamamlanan EVTEKS Fuarı’nı 150 bin kişi ziyaret etti, 1 milyar dolarlık iş bağlantısı kuruldu.
Türk tekstil ve hazır giyim sektörü, global ticaretteki yerini her geçen gün güçlendirirken, bir yandan da Avrupa Birliği’nin (AB) en büyük tedarikçisi konumuna geldiği ev tekstilinde dünya trendlerini belirliyor. İç tüketimle birlikte 13 milyar dolar büyüklüğe ulaşan Türk ev tekstili sektörü, dünya ev tekstili ticaretinde yüzde 5 paya sahip. Türkiye ev tekstilinde gerçekleştirdiği üretim ve tasarım atağı ile dünya ticaretinde 4’üncü büyük oyuncu olarak dikkat çekiyor. Bundan 10-15 yıl önce uluslararası markaların ‘basit’ ürün olarak nitelendirilen siparişlerini üreten Türkiye bugün, o markalara başlı başına koleksiyon hazırlayan ve kendi markalarıyla yurtdışına mağaza açarak, global rekabete katılan bir ülke konumuna geldi. Ev tekstilinin bugünkü boyutlara ulaşmasında, artan alım gücüyle birlikte iç tüketimin pazarın büyütmesi ve hızlı moda akımının ev tekstil ürünleri tüketimini de hızlandırması önemli bir rol üstlendi.
5.5 milyar dolar ihracat
Türkiye’nin ev tekstili ihracatı 2013’te 3.3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Buna sınır ticareti olarak anılan bavul ve kargo ile yapılan ticaret de dahil edildiğinde ev tekstilinin ihracatı 5.5 milyar dolar büyüklüğe ulaşıyor. Geçen yıl yüzde 13’ün üzerinde büyüyen sektör bu yılın ilk 3 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10’a yakın bir büyüme sağladı. Ocak-Mart 2014 döneminde, 2.3 milyar dolara yakın tekstil ihracatı gerçekleşirken, bunun 847 milyon doları ev tekstil ürünlerinden oluştu. Böylece toplam tekstil ihracatının yüzde 37.5’ini ev tekstili ürünleri oluşturdu. Türkiye’de ev tekstilinde üretim kapasitesi sektöre önemli rekabet gücü kazandırıyor. Örneğin broderi ve gipür üretimi için kurulan makine parkı, dünyanın en büyük makine parkı olarak nitelendiriliyor. Avrupa’nın en büyük nevresim üreten fabrikası da yine Türkiye’de. Ayrıca Türkiye havlu konusunda dünyanın ilk üç tedarikçisinden biri.
EVTEKS’e 150 bin ziyaretçi
Türkiye’de kişi başı gelirin artması ve hızlı moda akımının da etkisiyle, hem iç pazarda hem de ihracatta büyüyen Türk ev tekstili üreticileri geçen hafta EVTEKS Fuarı’nda sektör temsilcileri ile bir araya geldi. Bu yıl 20’ncisi düzenlenen EVTEKS Fuarı’na 150’si yabancı 900 şirket ve 150 bine yakın ziyaretçi katıldı. Türkiye Tekstil Sanayii İşverenleri Sendikası (TTSİS) Yönetim Kurulu Üyesi ve aynı zamanda Türkiye Ev Tekstili Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TETSİAD) Başkanı Yaşar Küçükçalık, bu yıl 20’incisi düzenlenen EVTEKS Fuarı’nın dünyada önemli bir markaya dönüştüğünü belirterek, “Artık dünya ev tekstili alanında faaliyet gösterenler Mayıs ayında Türkiye’deki EVTEKS Fuarı’nı ajandalarına mutlaka not ediyor. Dünyanın önemli oyuncularının hem katılımcı hem de ziyaretçi olarak yer aldıkları EVTEKS Fuarı bu yıl çok başarılı geçti. Fuar süresince yapılan iş bağlantılarıyla 1 milyar dolardan fazla satış yapıldı. Bu açıdan fuarlara katılım çok önemli. Şirketlerin fuarlara katılımı bir devlet politikası olarak desteklenmeli” dedi.
Ev tekstilinde kilogram fiyatı 10.5 dolar
EV tekstil sektörü de, tıpkı tekstil ve hazır giyim gibi Türkiye’nin ‘yıldız’ sektörlerinden biri olma yolunda hızla ilerliyor. Özellikle ev tekstilindeki katma değer oranına bakıldığında, ülke ekonomisine büyük katkı sağladığını görmek mümkün. Türkiye ihracatında 1 kilogramlık ihracatın fiyatı 1.5 dolar iken, ev tekstilinde bu rakam 10.5 dolar. Bu rakam Türk ev tekstilinde söz konusu olan katma değeri açıkça ortaya koyuyor. Türkiye’nin ihraç ettiği her 100 dolarlık ev tekstili üründe, 30 dolar yurt dışından alınan hammaddeye giderken, 70 doları Türkiye’de kalıyor.
İhracat, ithalattan 2.9 milyar dolar fazla
Türkiye yapmış olduğu ev tekstili ithalatının çok üzerinde bir ev tekstili ihracat hacmine sahip. Sektör, Türkiye’deki pek az sektörde rastlanabilen bir özellikle, ciddi bir dış ticaret fazlası veriyor. İhracatın ithalatı karşılama oranı hayli yüksek. Türkiye ev tekstili sektörü 2013 verilerine göre, 3.7 Milyar dolarlık dış ticaret hacmine sahip. Bunun 3.3 milyar dolarlık bölümü ihracat, 430 milyon dolarlık bölümü ise ithalat kaynaklı. Buna göre toplam ev tekstili sektörünün dış ticaret dengesi ise 2.9 milyar dolar.
AB’nin en büyük tedarikçisiyiz
Dünyanın dördüncü, AB’nin en büyük ev tekstili tedarikçisi olan Türkiye, bu alanda dünya liderlerinden biri ve kalitesiyle marka olmaya doğru hızla ilerliyor.
Makine parkı, kapasitesi, özgün tasarımları, koleksiyonlarına yansıttığı zengin kültürü ile Türkiye, ev tekstilinde büyük oynuyor. Sektörde sadece üretim ve satış miktarlarındaki artış dikkat çekici değil, kalite ve tasarım konusunda da yurtiçi ve yurtdışındaki tüketicilerin beklentilerine yanıt veriyor.
Türkiye, ev tekstilinde hemen hemen tüm ürün gruplarında (havlu, çarşaf, yatak örtüleri, perde, battaniye, yastık, yorgan, masa örtüleri, tül, dantel, goblen gibi) üstün kalite ve ürün çeşitliliği ile dünya devlerinden biri ve liderliğe oynuyor. Son 10 yılda yüksek üretim kapasitesi, vasıflı işgücü, yetenekli ve tecrübeli tasarımcıları ve son teknoloji ürünü makine parkıyla ürün kalitesini artıran sektör, maliyetleri düşürdü ve dünya ortalamasının altına çekmeyi başardı.
SEKTÖRDEN GÖRÜŞLER
Ev tekstilinde dünya ticaretinde söz sahibiyiz
YAŞAR KÜÇÜKÇALIK (TTSİS Yönetim Kurulu Üyesi ve TETSİAD Başkanı): “Türk ve tekstilinin dünya ticaretinde yüzde 5 pazar payı var. Bu bizim herhangi bir alandaki dünya ticaretinde sahip olduğumuz en yüksek pay. Dolayısıyla ev tekstili konusunda Türkiye ihracatta ciddi bir söz sahibi olmaya başladı. Artık yavaş yavaş yurtdışı mağaza sayılarımızı artırıyoruz. Tüm bunlar önemli. Eskiden uluslararası şirketlerin siparişlerini üretiyorduk, şimdi koleksiyonlarımızı satıyoruz. Ciddi bir mesafe kat ettik, bundan sonraki aşama kendi markalarımızla dünyada tanınmak. Bu anlamda alacağımız çok yol var. İşimize dört elle sarılmalıyız.”
EVTEKS’te 600’den 60 bin metrakeye ulaştık
HAŞİM BÜYÜKBALCI (TETSİAD Genel Koordinatörü): Türk ev tekstilinin yurtdışında tanınmasında, gerçekleştirilen sanayi atağının yanında fuarların çok büyük bir katkısı oldu. Başlangıçta yurtdışı fuarlara katılarak müşteriyi tanıyan Türk ev tekstili sektörü, artık kendi fuarı Evteks ile dünyada trendleri belirliyor. Bu yıl 20’incisini düzenlediğimiz EVTEKS’te ilk olarak 600 metrekare ile başlamıştık. Bu yıl 60 bin metrekarelik kapalı bir alanda fuarı gerçekleştirdik. Evteks’e olan ilgi her yıl artıyor. Türkiye bugün özellikle uzak doğuda taklit edilen bir ülke. Türk havlusu dünyaca ünlü. Şimdi sıra uluslararası alanda marka çıkarmada.”
EVTEKS dünyanın en büyük ikinci fuarı
CEM NARİN (Broderi Narin Yönetim Kurulu Üyesi ve Genel Müdürü): Türkiye’nin EVTEKS Fuarı Almanya’daki Heimtextil fuarından sonra dünyadaki en büyük ikinci fuar. Kurulduğundan beri EVTEKS’e katılıyoruz. Fuarda ilk yıllarda üretici az vardı. Şimdi hem müşteri hem üretici hepsi bir araya geliyor. Gelişen teknolojiyi ve Türkiye’nin motif zenginliğini ev tekstili çok iyi kullandı. Bugün ev tekstili katma değer açısından Türkiye’nin en değerli sektörlerinden biri. Sektörün üretim kapasitesi çok büyük, dünyada ilk 3 ülkeden biriyiz. İhracatta ilk 4’teyiz. Dünyadaki ev tekstili üretiminin yüzde 5-10’luk kısmı bizde.